vrijdag 21 juni 2024

kort/lang

 Vandaag hebben we hier de kortste dag van het jaar.

Ik heb het even opgezocht ter algemene informatie. Vandaag in Adelaide kwam de zon op om 7u23 en ze ging onder om 17u11. Het is dus altijd licht als we naar school/werk vertrekken en met een heldere hemel is het ook nog licht als ik 's avonds naar huis rijd.
Wij zitten dan redelijk zuidelijk in Oz. Darwin, in het noorden, heeft een vrij lange kortste dag met een zonsopgang om 7u06 en ondergang om 18u30. Volgens mij merken ze amper het verschil met hun langste dag!

Als ik dan kijk naar Turnhout op 22 december, zal de zon opkomen om 8u43 en ondergaan om 16u34.

Ik heb een punt gezocht in Oz met een vergelijkbare korte dag, maar zelfs het meest zuidelijke puntje doet het beter.

Met andere woorden: voor een langere dag dan 22 december in Turnhout, kun je elk plekje van Oz bezoeken. :-)

1 opmerking: