vrijdag 17 september 2021

heaps of avos

 Ik ben geen foodblogger, maar ga het bij deze toch weer over eten hebben. Over avocado's deze keer!
God mag weten waarom, maar avocado's zijn hier bij de Ozzies ontzettend populair. Ik heb de voorbije jaren al meer dan van spul gegeten dan ik ooit in een Belgische supermarkt zag liggen.

Ze gooien het bijna standaard in een slaatje, het zit vaak in een hamburger, ze leggen het op pizza's en zowat elk cafe heeft wel een 'toast mashed avo' op het menu staan.
Veel mensen op het werk nemen ook een avocado mee voor bij hun lunch - dan heb ik het over de receptionistes of verpleegsters, want dat zijn de enige echte Aussies op het werk.

Ik weet niet waarom ze hier zo populair zijn. Ik heb het proberen te achterhalen, maar echt een sluitende uitleg vond ik niet. De avocado komt zelfs helemaal niet van hier.... Maar kennelijk groeit hij hier wel goed want het hele jaar door is ie beschikbaar.
Er gaat een gezegde de ronde dat als millennials wat minder avo on toast zouden eten, dat ze zich wel een eigen huis zouden kunnen veroorloven.

Omdat je hier dus continu met avo's om de oren wordt geslagen, eet ik het nu zelf ook regelmatig. Gelukkig hebben we al een huis.
En ja hoor. Het is best lekker in een slaatje, bij een hamburger, op een pizza of op toast.
Vorig weekend heb ik zelf geprobeerd een omelet met avocado, tomaat en kaas te maken en dat was best gelukt - al zeg ik het maar zelf.
[natuurlijk wel even moeten opzoeken hoe ik zo'n mooie schijfjes kon gesneden krijgen van die gekke vorm]

Geplette avocado op toast is hier echt een ding. Vaak met tomaat, maar iemand op het werk eet het regelmatig met banaan. Het ziet er ongelooflijk bizar uit, maar ik heb het laatst zelf geprobeerd en het is nog lekker ook...!

     


Iemand anders eet soms toast met avocado en tonijn (uit blik). Daar heb ik me nog niet aan gewaagd!
Trouwens, voor wie een avocado uitsnijden en pletten allemaal te veel gevraagd is, die kan gewoon mashed avo kopen in een tube. Ja, dit zou geen kapitalistische wereld zijn als dat niet allemaal mogelijk was...

      


Ik weet niet of zo'n dingen al in de Belgische supermarkten liggen, maar als we in 2022 ooit komen, wil ik in ieder geval gerust van die tubes meenemen. Wie ge-interesseerd is, geeft z'n naam maar door! lol




3 opmerkingen:

  1. op een pizza??!! moet ik proberen.
    Ik heb ooit een special gelezen over... avocado's! Het ging over avocado maffia onder andere (waar is geen maffia rond), maar ook over hoe moeilijk die dingen te bewaren en dus te transporteren zijn. Kwam er op neer dat ze inderdaad nog niet zo populair zijn hier (ondanks dat die zooo lekker zijn) omdat het moeilijke transport ze vrij duur maken en ook logistiek moeilijker om massaal te importeren. Ze komen uit Latijns-Amerika. Die uit Europa. Dichterbij voor jullie, maar Australië kweekt ze misschien zelf? Soit, bij deze mijn bescheiden bijdrage... tot de vraag: 'waarom zijn ze zo populair?'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oooh, ik heb niet als mezelf gereageerd :( verkeerd google adres? Het is je favoriete zus die artikels leest over avocado's ;)

      Verwijderen
    2. Hier worden ze inderdaad lokaal gekweekt! Naar het schijnt zelfs heel het jaar door.

      Verwijderen