dinsdag 12 januari 2021

Maak het mee

 

Het is weeral een hele tijd geleden, maar ik besloot om toch ook nog maar eens een blogpost te schrijven.

In navolging van mijn geliefde vrouwtje legde ik afgelopen zaterdag 9/01 ook de IELTS test af en kreeg vandaag per sms mijn punten toe. Om helemaal eerlijk te zijn was ik er niet gerust op en durfde al bijna de boodschap niet te openen. Vooral schrijven en spreken waren tegengevallen. Bij schrijven had ik te weinig tijd gehad om alles na te kijken en leverde ik dus een ruwe versie af, waar ik bij het spreken regelmatig moest worden aangemaand om meer te zeggen en daarna telkens begon te stotteren.

Niettemin, hier zijn dan, onder luid tromgeroffel, mijn resultaten (punten zijn op 9)

-          Luisteren: 8.5

-          Lezen: 8

-          Schrijven: 7

-          Spreken: 8

Niet zo goed als Nele uiteraard, maar ik ben er toch trots op, vooral omdat ik toch ook een pak minder oefen in het dagelijkse leven. Weeral een belangrijke stap naar onze permanente verblijfsvergunning en ik ben toch ook blij om eindelijk eens iets te kunnen bijdragen.

 

En dan nog even iets helemaal anders, iets dat vandaag een beetje de haren in mijn nek rechtop deed staan. Zoals Nele al verteld heeft werk ik in de alarm industrie, wat met zich meebrengt dat ik regelmatig op van alle sites een ‘onderhoud’ ga doen op de installatie daar ter plaatse. Wat ook nog van belang is om het helemaal te begrijpen is dat in tegenstelling tot België, alarm installaties en brand hier regelmatig als één geheel beschouwd worden.

Vandaag was ik op een site waar er les wordt gegeven aan gepensioneerden, van kunst tot yoga en theater, tot computer en taal lessen.

De installateur daar indertijd moet gedacht hebben: “laat ik het die oudjes niet te moeilijk maken” en heeft toen vervolgens alles wat alarm en brand is aan elkaar gekoppeld. Klinkt als een goed idee, … maar het heeft één enorm grote fout. Namelijk dat, wanneer je het alarm uitschakelt wanneer je het gebouw betreedt, je ook meteen alles van rookmelders en zo mee buiten werking stelt. Dus wanneer er ergens in het gebouw een brandje uitbreekt en je net met de muziek op in meditatie verdiept bent, je geen enkele waarschuwing krijgt dat er iets mis is. Geen idee hoe ze dit ooit goedgekeurd hebben gekregen. Mijn collega noemde het zelfs een deathtrap. Misschien rekenen ze er op dat de asbestose zijn werk doet, al zijn de muren gewoon van hout, papier en plaaster gemaakt.

Inventief als ze zijn hebben de mensen daar er zelf iets op gevonden:


Dat is het dan weer voor mij, tot een volgende keer!

Wouter

8 opmerkingen:

  1. Proficiat Wouter! Ik vermoed dat de mannen en Nele wel vinden dat je vanalles bijdraagt. ;) Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat met je goede cijfers! Leuk om van jou ook een berichtje te lezen ^^ En wat een brandinstallatie! :o

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg bedankt Minerva.
      Ik ben niet zo'n grote schrijver als mijn vrouwtje, maar in dit geval besloot ik toch om zelf mijn verslag te posten :).

      Verwijderen
  3. wouter,
    dikke proficiat met uw test. Goed gedaan, ik had echt niet anders verwacht van u zulle.
    wat die brand/diefstal installatie betreft, ik heb dat hier bij mij thuis ook zo hangen, enkel zijn de branddetectors geconfigureerd als 24/24u beschikbaar en die kan je niet mee afzetten als je het diefstalalarm afzet, dus in wezen kan dat wel, enkel moet de software van uw installatie het aankunnen om dit zo te configureren.
    Bij mij noemt die ingang 'brand' en dan blijft die dus constant opstaan.
    maar hangt natuurlijk af van het type alarmcentrale.
    hugo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Hugo!
      Oh, hier kan dat ook hoor. Je hebt bij elk merk wel opties voor dit soort installaties (24h audible alarm zone of een fire zone). Dit is echt een fout van de technieker die dit indertijd geïnstalleerd heeft.

      Verwijderen
  4. Interessant inkijkje in dat systeem daar :D Dikke proficiat met de goede resultaten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Manon!
      Ja, je komt soms rare zaken tegen waar een leek misschien niet altijd bij stil staat.

      Verwijderen