vrijdag 13 maart 2020

C19

Ik dacht om maar eens een update te schrijven over onze vriend Covid 19. Ik heb er niet zoveel zin in want het komt m'n oren uit, maar ik voel me moreel verplicht.

Voorlopig is het in het land Down Under nog best onder controle. Toegegeven, je komt er niet in als je in China, Iran, Zuid-Korea, Italy en misschien-vergeet-ik-er-nog-een geweest bent, maar verder gaat alles zijn gewone gangetje. Vanmorgen zei premier Morrison op de radio: "Keep calm and carry on." Veel besmettingen hebben ze uiteindelijk niet.
In de loop van de dag werd dan wel beslist om grote evenementen (meer dan 500 man) vanaf maandag (waarom vanaf maandag???) af te lasten en dat is natuurlijk vooral jammer voor de sportwedstrijden. En er is een grote kermis voor Pasen in Sydney die niet door zal gaan.

Toiletpapier… Ik weet niet of mensen beseffen dat er een verschil is tussen Covid en Cholera, maar dat is hier dus nog amper te krijgen. Je moet het echt op ebay bestellen, geen enkele supermarkt heeft het nog. Bij ons in de supermarkt wordt ook rijst gerantsoeneerd, maximum nog twee kilo per persoon. (logisch want rijstwater helpt bij diarree, zeggen ze)

Aan de deur van de praktijk hangen grote papieren om alstublieft niet binnen te komen als je een valling hebt en in het buitenland bent geweest. Blijf gewoon buiten staan hoesten en we schuiven wel een ziektebriefje onder de deur door, haha.

De grootste schrik die wij hier persoonlijk hebben is dat we niet meer in Belgenland geraken of dat - als we daar zijn - we niet meer terug geraken. Normaal vliegen we op 31 maart.
We zullen dit natuurlijk pas op het allerlaatste moment weten want de situatie kan elk moment weer veranderen. Ik heb me een tijd terug geabonneerd op het reisadvies over Belgenland en vandaag kreeg ik een mail met:

We now advise all Australians to reconsider your need for overseas travel at this time.


Regardless of your destination, age or health, if your overseas travel is not essential, consider carefully whether now is the right time.

 Tja… essentieel is natuurlijk een rekbaar begrip. Als je het aan de kinderen vraagt, is onze trip redelijk essentieel. Maar dat er een vliegtuig vliegt, is natuurlijk ook essentieel!


Tot zover de huidige Covid update Down Under. We gaan morgen gewoon overal winkelen, 's avonds gezellig op restaurant en maandag de kinderen gewoon naar school.
Succes nog ginderachter!!



1 opmerking:

  1. Het is hier een ander laken en pak. Men lijdt het meest door het lijden wat men vreest. Tegeltjes wijsheid waar ik tegenwoordig vaak aan denk. Jullie ook succes.
    Grtjes Liana

    BeantwoordenVerwijderen