donderdag 15 augustus 2019

't is gebeurd

Twee dagen geleden ging ik 's morgens lopen en het was best fris. De hemel was dan ook volledig open (en nog donker).
Een van mijn vaste routes loopt langs een riviertje (nu is dat een riviertje, in de zomer is het gewoon een droge bedding) die in een klein dalletje stroomt. Er hing heel wat ochtendnevel boven het water en toen zag ik - tot mijn stomme verbazing - rijm! Er was rijm op het gras en rijm op het houten bruggetje boven het water.
Ik ben even gestopt om te voelen of ik me niet vergiste.
Rijm door de ochtendnevel had ik nu hier rond Adelaide nog nooit gezien! Maar kijk… het kan dus!!

(vandaag overdag 20 graden, van rijm is in de verste verte geen sprake meer)

4 opmerkingen:

  1. Nu kom ik als Nederlander: Rijm? Rijm is bij ons een bepaalde manier van schrijven, vaak in gedichten.
    Al denk ik dat je het over wat wij rijp noemen hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat dacht ik ook Marjo. Misschien is rijp rijm in het Vlaams. ��
    Grtjes Liana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens Wikipedia:
      Rijp of rijm is een witte aanslag die soms op gras, struiken en voorwerpen als daken, hekken en auto's wordt aangetroffen. Deze ontstaat bij temperaturen onder nul door de overgang van waterdamp in ijs.

      Verwijderen
  3. Weer wat geleerd. Al denk ik dat mijn familie me in de winter gaat verbeteren als ik rijm zeg. ��
    Grtjes Liana

    BeantwoordenVerwijderen