zondag 4 augustus 2019

beware: noisy miners

Australia heeft een bijzondere reputatie wat fauna betreft. Behalve koddige koala's zijn er ook giftige slangen, stekende kwallen, levensgevaarlijke krokodillen, dodelijke spinnen, et cetera et cetera. Muggen met enge ziektes, kangoeroes die agressief uit de hoek komen, kasuarissen die een mens halfdood kunnen schoppen enzovoort en zo verder.

Maar waar je weinig buitenlanders over hoort panikeren en Aussies wel (met reden) schrik van hebben, zijn vogels!

Toen we nog in Glenelg woonden, zat het er bij wijlen vol magpies. Die kunnen heel agressief reageren als ze beginnen nesten of kuikens hebben en je nadert ongevraagd hun nest. Ik heb er zo eens eentje keer in mijn haar gehad tijdens joggen. Ik zou de ervaring niet aanbevelen.

Hier in Mawson Lakes zitten niet zoveel magpies, maar wel veel noisy miners.
Nu heb ik de afgelopen week al heel wat agressieve noisy miners gezien. Zit er een grote raaf ergens op een pad, komt daar zo'n kleine miner aangevlogen en hoewel die raaf duidelijk een paar maten groter is, krijgt dat beest er flink van langs. Een roze cockatoo in de lucht werd aangevallen door twee noisy miners en kon ternauwernood ontsnappen.
Ze zijn aan het nesten - zoveel is duidelijk!




Ik heb het zelf al een paar keer meegemaakt dat ze vlak langs mijn hoofd kwamen zoeven terwijl ik aan het lopen was. Niet echt iets dat helpt om de hartslag onder controle te houden.
Ik vertelde het dit van de week tegen Wouter en hij had eigenlijk nog niks gezien. De volgende dag staat hij met de fiets te wachten tot hij kan oversteken, geritsel in de struik en POK een noisy miner tegen zijn fietshelm.


Agressieve beesten zijn het! Ze maken van elke wandeling een riskante onderneming.

Dus kom gerust langs - iedereen welkom. Maak je geen zorgen over slangen of spinnen, maar kijk uit voor de vogels!




(foto's van internet geplukt)

1 opmerking:

  1. Hier horen we over soortgelijk gedrag van nestelende buizerds. Doet denken aan de film "Birds" van Alfred Hitchcock...

    BeantwoordenVerwijderen