zaterdag 22 juni 2019

de langste kortste en de kortste langste

Vandaag 22 juni is hier de kortste dag van het jaar. Ik heb eens wat nutteloos opzoekwerk verricht en bij deze kan ik jullie laten weten dat vandaag in Mawson Lakes de zon opkwam om 7u22 en straks ondergaat om 17u11. In totaal hebben we daarmee 9 uur 48 minuten daglicht. Toch niet zo dramatisch voor een korte dag!

Ik heb nog wat meer nutteloos opzoekwerk gedaan en de kortste dag in Arendonk (22 december) is korter. Dan is de zon er van 8u42 tot 16u33 met dus 7 uur 51 minuten daglicht.

Onze kortste dag is dus langer en logischerwijs is onze langste dag dus korter.
Gisteren hadden ze in Arendonk 16 uur 36 minuten daglicht, in december is de langste dag van Mawson Lakes er eentje van 14 uur en 29 minuten.
(het internet staat nu eenmaal vol nutteloze weetjes)
Nog een half jaar aftellen tot dit moment! :-)

Een echte temperatuurstudie heb ik nu nog niet gedaan, maar voor wie het interesseert kan ik vermelden dat we dit weekend rond de 14 graden zitten. Ijskoud dus!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten