dinsdag 27 juni 2023

verkleed naar school

 Op alle scholen hier dragen kinderen een uniform. Lager of middelbaar, publiek of prive, een uniform hebben ze allemaal. Alleen op sommige 'speciale dagen' wordt een uitzondering gemaakt.

Onze lagere school heeft een wijd gamma aan speciale dagen waarop kinderen iets anders mogen dragen. Oranje voor Harmony Day, blauw voor Autism Awareness Day, blauw/roze voor World Clubfoot Day, etc etc. Ik kan soms amper volgen.
Gisteren was het Rainbow Day om te vieren dat elk kind bijzonder is en ze mochten eender wat aantrekken.

Benjamins interesse was maar matig en hij droeg gewoon zijn uniform.

Joachim was heel enthousiast en trok de helft van zijn kleren uit de kast om iets te kiezen. Uiteindelijk ging hij voor een casual jeans en een grijze trui vol figuurtjes.
"Nobody will recognise me!" zei hij uitgelaten.
"Waarom niet?"
"Because I'm not wearing my uniform!"

Het leek me eerder omgekeerd, dat je minder herkenbaar bent in een uniform dat iedereen draagt, maar soit. Ik zei er niks van.

Wouter ging hem 's avonds halen bij de naschoolse opvang.
"Ik kon hem al niet vinden," zei hij later. "Hij liep buiten rond, maar ik herkende hem niet zonder zijn uniform."
Waarop Joachim heel blij: "I told you so!!"
Hahaha, had hij toch gelijk! :-)

Helemaal incognito zonder uniform. :-)

1 opmerking: