woensdag 16 november 2022

nattigheid

 Klagen over het weer is een universeel ding. Het gebeurt overal, ook hier down under.
Regen, regen, regen, regen. Kletsnat is het hier. Het is veel te nat en te koud voor de tijd van het jaar. Volgens de analyses komt het door de derde La Nina op rij en door de negatieve Indian Ocean Dipole - vraag me niet naar meer uitleg.
We mogen niet klagen want sommige delen van Oz staan blank en al duizenden mensen zijn hun huis kwijt. Gelukkig wonen wij niet in een overstromingsgebied.

Zaterdag kwam de kerstman aan in Adelaide!
Na de covidjaren was het weer tijd voor een grote parade doorheen de stad. Ons harmonieorkest was weer marcherend van de partij! We waren bijna op het einde van de stoet ingepland, wat een grote eer is, en we hadden flink gerepeteerd om onze eer hoog te houden.
Na uren wachten op onze beurt was het dan eindelijk zover en na amper vijf minuten spelen was de regen daar. Flinke regen ook, met bliksemschichten boven de gebouwen. Het publiek zat verstopt onder poncho's en paraplu's, wij werden gewoon zeiknat.


Onze (toen nog droge) klarinetsectie.


Ik was blij toen ik terug thuis onder een warme douche stond en intussen werd het buiten nog veel erger. We hebben een flinke storm gehad die zaterdag!
We zijn er zelf nog prima door gekomen, enkel geen internet gehad voor drie dagen. Er waren meer dan genoeg meldingen van overstroomde gebouwen, bomen op daken, geen elektriciteit... Maandagochtend waren 30 scholen gesloten door stormschade. Gelukkig (?helaas) niet die van onze kinderen.

Achter ons huis stroomt een klein waterloopje, 'dry creek' heet het. Ik heb zaterdagavond wat foto's gaan trekken (en ik was niet de enige!) want het water stond heel hoog. Vanavond heb ik opnieuw foto's getrokken, zodat jullie vergelijkingsmateriaal hebben. :-)
Morgen voorspellen ze een zonnige dag met 23 graden. Daarna wordt het weer nat en ijskoud. 

Wat een lente!!




-----




-----




-----




-----







1 opmerking:

  1. Hallo allemaal, wat een weer bij jullie! Ik kan mij de droge paadjes en omgeving nog levendig voorstellen : en nu zoveel water zeg! Gelukkig blijven jullie gespaard van veel ellende... Hopelijk is die warme lente nu eindelijk daar! Zooo jammer van jullie optreden in de regen... maar echte muzikanten gaan door, hé Nele! Ik stuurde vooral om Benjamin gelukkige verjaardag te wensen, maar ik ben hopeloos te laat al heb ik wel aan hem gedacht op de juiste dag! Groetjes aan jullie allen!

    BeantwoordenVerwijderen