zaterdag 30 januari 2021

een fruitvliegencrisis

 Deze week hebben we bericht gehad van de ambassade dat we geregistreerd zijn. 
Dat ging vlotter dan verwacht en ook saaier dan verwacht. We zijn gewoon 'geregistreerd' en niet ingevoerd of ge-importeerd of zoiets.

Ik ben online bezig geweest met onze visumaanvraag, maar ook al hebben we al meerdere documenten in gereedheid gebracht, ik geraak niet verder dan pagina 2 (van de 20) omdat ik nog geen 'sponsornummer' heb. Het werk zou mijn aanvraag moeten sponsoren, dat is de gemakkelijkste manier om ons permanent visum te halen, maar nu blijkt dat die papieren eerst in orde moeten zijn. Zal ik ze dus een beetje achter hun gat moeten gaan zitten.
Dat zal nu in ieder geval gemakkelijker gaan van hieruit dan vroeger vanuit het apenland! Ik kan nu gewoon binnenspringen bij onze manager, in plaats van mails te sturen of 's nachts te bellen.

Verder is er nog bijzonder nieuws van de school.

Er is een uitbraak van fruitvliegen hier in SA!
Dan doen ze zo verschrikkelijk hun best fruit en groentes hier buiten te houden, is het toch mislukt en zitten er hier fruitvliegen. Hun grote, gele quarantainevuilbakken zullen niet opvallend genoeg geweest zijn (langs de snelwegen, in de luchthaven...).
Het gevolg is dat de kinderen bepaalde groentes en fruit niet mogen meenemen naar school. Er is een brief gekomen wat nog wel mag:

Thank you to everyone who has made sure that your child’s lunch box contains only the following fruits or fruiting vegetables: pineapple, melons (watermelon, rockmelon and honeydew), cucumber, carrots, lettuce, broccoli, celery, mushrooms and asparagus.

Ik weet niet of er veel kinderen dol zijn op selder of asperges, maar die van ons in ieder geval niet.
Appels en kiwi's zijn hier favoriet, maar dat mag niet meer naar school tot minstens half april.

Ik heb het eens nagekeken online want ik dacht dat die uitbraak er in de Riverland was, maar nee, het zit effectief rond Adelaide. Half Mawson Lakes is zelfs een rode zone!!
Dat betekent dat wij totaal illegaal fruit en groentes naar Victor Harbor hebben meegenomen, want niks mag uit een gele of rode zone gebracht worden. Nu zou ik me daar schuldig over kunnen voelen, maar aangezien wij van niks wisten, ben ik vooral ge-irriteerd.

Eigenlijk zijn er een hele hoop regels over het bewaren en vervoeren van fruit, ook voor particulieren. Fruitafval moet ook een bepaalde manier opgehaald worden. Ofwel in een groene bak ofwel in een luchtdichte plastic zak opgehaald door de Fruit Fly Hotline. Er zijn regels over zelf gekweekt fruit in de tuin, daar had ik ook geen benul van. Ik was zo trots op onze perziken en nectarines, wie weet hoe illegaal hier alles is. Nu zijn er dus regels voor op school.

Wij zijn echter totaal niet ge-informeerd, niet door de gemeente, zelfs niet door de supermarkten... we horen het toevallig via de school! Natuurlijk zit dat beest nu overal. En een mens zou al overwegen om het niet serieus te nemen...

En wat nu ook bijzonder is... We hebben hier meer regels aan ons been door fruitvliegen dan door COVID...!


1 opmerking:

  1. Ik dacht bij je eerste zin dat jullie geregistreerd stonden als criminelen of zo. Dus ik vind 'registreren' ook een raar woord. Maar dat ligt vast aan mij. Fruitvliegen crisis klinkt minder vervelend dan covid? Maar de regels klinken wel heel vervelend. Die beestjes kan je mss met z'n allen nog gewoon doodmeppen? ;)

    BeantwoordenVerwijderen