donderdag 24 december 2020

eerste stap gezet

 Allee vooruit, de eerste hindernis op weg naar een permanent recidency is genomen, ik ben geslaagd voor mijn Engels examen - de IELTS test.

Die bestaat uit vier verschillende onderdelen.
Eerst is er 'listening' en dan hoor je een half uur lang allerlei verschillende conversaties of lezingen en dan moet je daar al luisterend 40 vragen over beantwoorden.
Dan is er 'reading' waarbij je op een uur tijd 40 vragen moet oplossen aan de hand van enkele teksten. Begrijpend lezen dus.
Daarna volgt 'writing' en dan heb je een uur tijd om twee teksten te schrijven. Een brief naar iemand van ongeveer 150 woorden en een soort opstelletje waarbij je je mening over iets moet geven van 250 woorden. Ik moest een brief schrijven naar een voormalige leerkracht omdat ik boeken wilde ontlenen en een opstel over het feit dat meer mensen modebewust zijn en of ik dat een goede zaak vond.
Apart is er nog 'speaking' en dat is dus mondeling examen waarbij je een hoop vragen krijgt over willekeurige onderwerpen en dan is het de bedoeling dat je daarover iets te zeggen hebt.
Bij mij ging het over de buurt waar ik woonde, een typische traditie uit mijn land, hoe technologie ons leven verandert...

Mijn mondeling examen was als eerste gepland en ik was toch wel wat zenuwachtig en vond dat ik veel te veel gerateld had.
Luisteren ging supergoed, behalve een moment waar mijn aandacht verslapte (dacht dat ik een antwoord al gehoord had, dus was niet meer aan het opletten).
Lezen ging ook supergoed, was ruim op tijd klaar en heb mijn kladpapier vol tekeningetjes gezet.
Schrijven was moeilijk in te schatten, maar ik was toch binnen de tijd klaar en ik had niet de indruk dat ik het nog beter kon krijgen binnen mijn eigen mogelijkheden.

Enkele dagen later kreeg ik de resultaten per sms: Luisteren 9 - Lezen 8.5 - Schrijven 7.5 - Spreken 8. Totaal: 8.5.

Met als belangrijke kanttekening dat 9 het maximum is!

Voor luisteren had ik dus toch alles juist, maar lezen.... niet!! Daar ben ik VER-SCHRIK-KE-LIJK teleurgesteld over want ik was in de volle overtuiging dat ik alle vragen juist had...! Ik moet minstens 1 fout gemaakt hebben, misschien wel 2 en ik heb mijn hoofd er al over gebroken wat het kon zijn!...
Schrijven was een verwachte score en spreken was hoger dan verwacht. Ik zou dus heel blij moeten zijn, maar dat ene halve punt... die ene vraag... die achtervolgt me!!

Nu soit, met een algemene 'band score' van 8.5 zit ik tussen 'very good user' (8) en 'expert user' (9, het maximum) en als dat geen permanent residency waard is, weet ik het ook niet meer.


Wouter gaat op 9 januari.
Als die hoger scoort, doe ik mijn examen opnieuw. LOL




3 opmerkingen:

  1. Wow,
    dat heb je wel knap gedaan. Hopelijk doet wouter het ook zo goed, maar ja, dan komt die nooit meer terug naar GET ?
    Spijtig, we missen hem hier wel
    Groetjes

    hugo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan niet voor Wouter spreken maar ik denk dat hij GET ook prefereert boven zijn huidige job!

      Verwijderen
  2. Hahaha, proficiat met je hoge score! En veel succes, Wouter!

    BeantwoordenVerwijderen