dinsdag 29 december 2020

een extra adreslijntje

 Via via heb ik weer iets interessants gehoord: het is sinds kort (november) officieel mogelijk vanwege de post om de traditionele (Aboriginal) plaatsnaam in een adres te schrijven. Drie hoeraatjes!

De oorspronkelijke Aussies lopen hier een beetje (lees: heel erg) achter wat mogelijkheden en gelijke kansen betreft. Het is nog maar de laatste jaren dat er actief moeite wordt gedaan om de achterstand weg te werken. 
Het is hier niet te vergelijken met Nieuw-Zeeland waar de meeste steden en dorpen gewoon hun Maori naam hebben behouden. De Maori cultuur is een belangrijk deel van de Nieuw-Zeelandse cultuur, terwijl de Aboriginals hier bijna platgewalst zijn. Ik denk niet dat veel moderne Aussies echt weten op wiens land ze wonen.
Het lijkt dus een beetje raar, maar alle kleine beetjes helpen.

Voorlopig is het nog behelpen met een kaart maar op termijn zou je gewoon via de postcode de oorspronkelijke naam moeten kunnen terugvinden.
En wij hebben hier best geluk met Kaurna, wat nog makkelijk te onthouden is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ngan'gikurunggurr. Hoewel Wuli-wuli of Latje Latje nog wel leuker zijn.

Ik ga mijn best doen aan het extra adreslijntje te denken. Het is een heel kleine moeite met een groot idee erachter.


nieuwsartikel
Hoe een Aussie adres schrijven



2 opmerkingen:

  1. Wow, das tof. Ik ben uiteraard gaan checken of je het adres veranderd hebt. Goed gedaan! :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaha, zo snugger ben ik nog net!!!
      Ik zou zeggen, stuur me nog eens een brief om het 'nieuwe' adres uit te testen. ;-)
      (had het trouwens via het postcrossing forum opgevangen)

      Verwijderen