donderdag 10 december 2020

anders aan de andere kant

 Er heerst hier een heel andere cultuur dan in het Belgenland. Ik vind het niet makkelijk uit te leggen wat dat nu precies is. Het zijn doorgaans geen enorme verschillen, maar eerder een optelsom van allemaal dingen die toch net een beetje anders zijn. De tolerantie ten opzichte van andere culturen is heel erg opvallend - al zitten er hier natuurlijk ook racisten en extremisten - maar er zijn nog veel meer dingen.

Vandaag een klein artikeltje in het nieuws: Aussies denken dat ze rebels zijn, maar eigenlijk volgen ze braaf alle regeltjes.

De Aussies hebben ook echt wel een overheid die dol is op regeltjes! Zelfs NOG erger dan het Belgenland! Een verschil: ze klagen er minder over.
Ik volg Aussie nieuws en Belgisch nieuws en een van de dingen die me opvalt, is het verschil over lockdowngeklaag. Veel mensen in Belgenland krijgen een platform om te spuien over de oneerlijkheid van de lockdown, hier is dat veel minder (en Melbourne heeft heel veel weken een HEEL strenge lockdown gehad!). Ik vroeg me af of het een verschil in perceptie was vanuit mezelf of misschien een verschil in aandacht vanwege de media. Of - zoals ik nu begin te denken - het is hier gewoon not done om te zeuren over overheidsregels.

Het artikeltje in het nieuws baseerde zich op een grote enqu^te afgenomen in 2019.
Een van de vragen was om stellingen punten te geven. "Hoe belangrijk is de volgende stelling (van 0 tot 10) om Aussie te zijn?"

De stelling met de HOOGSTE score (8.7): Het respecteren van de Aussie instellingen en wetten.

Patat. Wat een cultuurschok. Dat zie ik de Belgen nooit of te nimmer zo antwoorden. Kun je je al voorstellen?
Wat is een belangrijke Belgische eigenschap? Naar de overheid luisteren. 
Oeps, we bevinden ons in een parallel universum precies.

Stelling met op een na laagste score (3): In Australia geboren zijn.

Het land van geboorte is irrelevant om je als Aussie te identificeren. Heel erg bijzonder. Ik denk (kan mis zijn) dat dit voor veel Belgen juist wel belangrijk is. Het is in ieder geval de hoofdreden dat ik mezelf identificeer als Belg... Ben er nu eenmaal geboren. Ik spreek de talen en ik ken zo'n beetje de weg. Houd van frietjes en chocolade. Tja, dat zal het dan zowat zijn!

Ik heb nog wat rondgekeken in de enq^te zelf (heb zeker niet alles gelezen, daarvoor is het veel te veel) en ook deze vond ik mooi. De stelling was: "Immigranten kunnen hun culturele waarden behouden zonder minder Aussie te zijn." 79% eens, mooi.
Immigrant zijnde vind ik de stellingen over immigranten natuurlijk interessant, haha.

We blijven volop bijleren over dit land!!


Bronnen:
nieuwsartikeltje
ganse vragenlijst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten