zondag 10 mei 2020

C19 update

Coronagewijs gaat het hier prima. South Australia heeft momenteel 1 coronazieke in het ziekenhuis (niet op intensieve) en 1 zieke in thuisquarantaine. Ruim twee weken lang werden er geen nieuwe gevallen gevonden, ondanks ijverige opsporing. Het zit hier dus niet meer.
Algemeen over gans Australia waren er vandaag 16 nieuwe gevallen en dit gaat ook al een tijd in dalende lijn. Het ACT (staat van Canberra) is officieel coronavrij.
Ze hebben het natuurlijk ook gemakkelijk in die zin dat ze als eiland de grenzen kunnen afsluiten en potdicht kunnen houden.

De overheid heeft een app gelanceerd voor contactopsporing. Ze willen dat zoveel mogelijk mensen de app downloaden en activeren als ze buitenshuis komen. De app maakt dan via bluetooth contact met andere app-gebruikers en als iemand daarvan ooit positief test, krijg je zelf een waarschuwing binnen. Ik vertrouw zoiets voor geen haar, moet ik eerlijk zeggen. Het zal waarschijnlijk oubollig van mij zijn, maar ik heb weinig zin dat ding te downloaden en dat de overheid vervolgens weet waar ik wanneer ben. Ze zullen de gegevens nooit openbaar maken enzovoort, ze roepen het heel erg. En hoe harder ze het roepen, hoe minder ik het geloof.
Ze pushen het ook ontzettend. Reclame overal vanwege de overheid: download de app. Op tv, op de radio... Ik kreeg zelfs een persoonlijke sms: download de app.
Op het nieuws kwam de premier zeggen: "We kunnen de beperkingen alleen versoepelen als voldoende mensen de app hebben ge-installeerd." Als dat geen chantage is, weet ik het ook niet meer.
Ik overweeg de app te downloaden voor de statistieken en nooit te activeren. :-)
Alle staten hebben altijd hun eigen aanpak gehad en nu gaan ook al staten op hun eigen manier de beperkingen langzaamaan versoepelen.

Vanaf morgen mogen er iets meer dingen hier in SA, zo gaan de speeltuinen terug open, campingplaatsen, bibliotheken,... er mag buiten getraind worden en buiten gegeten worden (maar het is zestien graden en het regent veel), er mag meer volk naar begrafenissen/huwelijken etc. Niet dringende operaties gaan weer van start en ook tandartsen openen weer de deuren.
Vanaf 8 juni mag er dan nog veel meer: naar de cinema, uit eten gaan, fitnessen, indoor sporten…
En daarna is er nog een hele lijst van dingen die nog steeds niet mogen, maar daar staat nog geen datum op.

We wachten op het openen van de grenzen, maar volgens de premier is dat 'not for the foreseeable future'. Het zit nog niet eens ergens in een stappenplan… Er is even sprake geweest dat ze de grenzen tussen Australia en Nieuw-Zeeland zouden openen, maar ook dat lijkt niet voor meteen te zijn.

We blijven hier dus nog gezellig en veilig op ons eiland zitten. :-)

2 opmerkingen:

  1. Ondanks alle eerdere blogposts valt nu pas mijne frank: in Australië is het echt beter vertoeven. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai, zo'n goede cijfers daar en toch nu pas al die versoepelingen! Wel goed om te horen dat jullie het goed stellen ^^ (Het ging er in de Whatsapp over dat we jou al even niet gehoord hebben, dus ik kom even bijlezen :D)

    BeantwoordenVerwijderen