donderdag 11 april 2019

time for taxes!

Er zijn niet zoveel zekerheden in het leven, maar dat er belastingen betaald moeten worden is er toch wel een van. Het land hier Down Under draait ook niet op liefdadigheid en dus kreeg ik twee weken geleden mijn allereerste belastingbrief in de bus en gisteren heb ik hem netjes betaald.

Het jaar loopt hier van 1 juli tot 30 juni, dus ik betaal nu eigenlijk alleen voor de eerste helft van 2018 aangezien ik de tweede helft van 2017 niet hier gewerkt heb. Het bedrag valt dus goed mee, haha.

En wat nu wel leuk was (als pleister op de wonde) was de laatste pagina.
Daarop staat bovenaan: bedankt voor het betalen van uw belastingen. Kijk eens aan! Ik kan me niet herinneren dat de Belgische staat mij al ooit ook maar een bedankje gestuurd heeft...
Er staat hoeveel schuld de Australische staat heeft, hoeveel de afbetaling kost en dan het leukste: een hoop balkjes met daarnaast het geschatte bedrag van mijn belastingen dat de staat zal uitgeven aan gezondheidszorg, onderwijs, infrastructuur, etc etc.

Ik weet niet of dat allemaal op enige waarheid gebaseerd is want het zou ook statistische nonsens kunnen zijn, maar het doet toch deugd. Het houdt de illusie in stand dat mijn zuurverdiende centjes op een nuttige manier besteed zullen worden.


2 opmerkingen:

  1. dat balkje "other purposes" is toch verdacht groot :-D
    Maar wel een leuke indicatie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. True!!
      Bij het sterretje staat: "includes transfers to state and local governments and other economic affairs"
      Kan dus veel zijn...
      Het loon van politic misschien :-D

      Verwijderen