zondag 17 april 2022

op stap in een vreemd land

 We zijn toeristen in ons vaderland.

Wouter en ik zijn al uren bezig geweest met het ontruimen van ons huis in Arendonk. Het staat nog vol zooi, rommel, spul en prullen en dat moet eruit voor we het kunnen verkopen. Het tuintje is veranderd in een woud.
Tussendoor proberen we dan zoveel mogelijk volk te zien dat we al drie jaar (of langer) niet meer gezien hebben. We hebben een kalender die uitpuilt van de afspraken.

Rechts rijden is raar. Ik ben al twee keer aan de verkeerde kant van de weg terecht gekomen, maar slechts heel eventjes en in een verwaarloosbare (al zeg ik het maar zelf) context. Dus dat valt allemaal mee! :-)

Het Vlaams is een heerlijke taal!!!!
Ik had niet verwacht dat het zo'n impact zou hebben, maar die eerste week hier moest ik met iedereen lachen met hun Vlaamse gepraat. Die overdreven intentie elke letter uit te spreken. Die prachtige rollende R. De zingende zinnen. Wat bijzonder allemaal!!
Ik geraakte niet uitgelachen met dat gekke taaltje! :-D

We hebben al gehoord dat ons jongens niet altijd zo verstaanbaar zijn en een duidelijk Engels accent hebben. Het zal wel zijn, maar dat hoor ik dan weer niet. :)

De kinderen doen echt hun best hier in het Nederlands, maar soms is het een inspanning en soms begrijpen ze het allemaal ook niet.
Een slaatje kip Andalouse stond hier op tafel. Waarop Benjamin: "W(h)at? Kip on the loose?" lol

Joachim zijn breintje draait op volle toeren en hij zei ons vanmorgen dat hij er zelfs over gedroomd had. Dat hij na drie weeks Belgium wel excellent Dutch kon praten, maar dat hij dan al het English was vergeten. De duts.

Voor de kinderen is (bijna) alles nieuw. Nieuwe mensen leren kennen, op nieuwe plaatsen komen, nieuw eten uitproberen (gehakt en kriekjes: goedgekeurd - witloof en hesp in de oven: afgekeurd). Als we voorbij oude plaatsen komen zoals ons huis in Arendonk of hun oude school in Arendonk, zijn de blikken leeg en is de interesse matig.
Verwend worden door iedereen is de topprioriteit voor de kinderen. :-) 

Vandaag zijn we nog wat Belgische caches gaan zoeken en nadien een frietje gehaald bij de frituur. Een hele belevenis voor ons, toeristen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten