woensdag 17 februari 2021

priknieuws

 Groot nieuws op maandag want het eerste vliegtuig is hier geland met het Pfizer vaccin.
Ander groot nieuws op dinsdag want de TGA (Australische pharma-waakhond) heeft het vaccin van AstraZeneca goedgekeurd (en dat is belangrijk want dat gaat hier ter plaatse geproduceerd worden).

Komende maandag beginnen ze hier met prikken.
Het doel is tegen oktober 80% van de Aussies gevaccineerd te hebben. Ik weet niet hoe groot de populatie is (25,6 miljoen lijkt internet me te willen zeggen) maar de ambities zijn er in ieder geval.
Het wordt gratis voor iedereen en beschikbaar voor iedereen (ja, zelfs voor de vluchtelingen hier die anders beschouwd worden als vierderangs burgers). Het wordt niet verplicht (officieel). De informatie over wie al dan niet gevaccineerd is, wordt echter voor veel diensten toegankelijk. En het zou wel eens kunnen dat die diensten de deuren sluiten voor wie geen prik gehad heeft (vliegmaatschappijen, scholen, kinderdagverblijven, concertzalen, culturele centra, etc etc).

De start wordt gemaakt in de ziekenhuizen, maar daarna gaan vooral huisartspraktijken en later apothekers vaccineren. De eersten die een prik krijgen, zijn natuurlijk de mensen die in de medihotels werken, haha, want daar ontsnapt het virus altijd. 

Ik krijg meer en meer vragen van patienten over de vaccinaties en helaas moet ik de antwoorden meestal schuldig blijven. Ik was dan ook heel blij met een online bijscholing vanavond over de vaccinatiestart, maar nee, nu heb ik NOG meer vragen dan antwoorden. lol
Gelukkig is dankzij social media de helft van de bevolking intussen een gediplomeerde viroloog. Nog even geduld en iedereen heeft ook een virtueel diploma vaccinologie op zak.

Het wordt wel fijn om een keer echt iets te gaan doen, in plaats van passief te zitten toekijken. De logistieke nachtmerrie gaat gelukkig aan mij voorbij. Nog even geduld en we gaan prikken!



2 opmerkingen:

  1. Zie je, als je nu facebook had, was je al lang viroloog geweest!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is onbegrijpelijk hoe ik alle wijsheid beschikbaar op facebook zomaar aan mij voorbij laat gaan.

      Verwijderen