zondag 29 november 2020

het spelleke begint al

We zitten goed hier in het land Down Under. Niet alles verloopt perfect, allicht, maar als we een hoop normen/waarden/sfeer/gezelligheid/gemeenschapsgevoel/landschap/wildlife/ruimtelijke ordening/multiculturaliteit/etc in de weegschaal leggen, is het in kangoeroeland toch beter dan het apenland. En dus blijven we voorlopig maar hier.
Ons visum vervalt over 1 jaar en 1 dag en dus is het stilaan tijd om aan een PR te denken. Geen persoonlijk record maar een permanent residency.

Niet alle wegen leiden naar Rome en net zoals er verschillende visa zijn (ons nummer is visum 475 bijvoorbeeld), zijn er ook meerdere manieren om een PR aan te vragen.
De makkelijkste manier voor ons is een PR gesponsord door het werk. Een voorwaarde is dat ik dan drie jaar aan het werk moet zijn met mijn 475 en dat zal in januari het geval zijn. Een andere voorwaarde is dat ik nadien nog twee jaar bij mijn werkgever moet blijven. Hopelijk gooien ze me dus niet buiten.

Ik had goeie hoop dat zo'n PR aanvragen wel zou meevallen. We zijn al in het land. Ik ben al aan het werk. Als ik iemand moet spreken, zitten we niet met verschillende tijdzones te klooien. We hebben al een visum. Het werk heeft een samenwerking met migratie advocaten. Ik heb mijn fellowship gehaald. Wouter is aan het werk. 
Gewoon nog wat documenten verzamelen, veel geld op tafel leggen (heeeeeel veel geld op tafel leggen) en dat PR is zo gefixt. Easy peasy lemon squeezy - zoals de kinderen zeggen.

Ik had al wat opzoekwerk gedaan en was tot de conclusie gekomen dat Wouter en ik een examen Engels moeten afleggen. Ik heb het nagevraagd via die advocaten en inderdaad, we moeten een IELTS test doen. Voor mij de zoveelste keer, voor Wouter de eerste keer.
Deze keer wel niet op 'academisch' niveau, maar gewoon 'algemeen'. Ook de score hoeft niet zo hoog te zijn. Moet lukken dus.

Ik wilde mij dit weekend al inschrijven zodat dit achter de rug zou zijn, we hoeven met die test immers niet tot januari te wachten.

Ik heb daar dit weekend - niet overdreven - drie uur van mijn tijd ingestoken en de inschrijving is dus NIET gelukt!

Eerst al een hele hoop ruzie gemaakt met het systeem omdat ik een foto van mijn paspoort moest doorsturen en hij wilde dat niet uploaden. Echt op verschillende computers, verschillende browsers, dertig keer vereisten nagelezen en NIET willen lukken. Uiteindelijk als afbeelding in een WORD document geplakt en dat wilde hij dan WEL uploaden.
Alle logica zoek.
Bloeddruk alweer de hoogte in.

Drie uur verder dan proberen te betalen voor dat examen… website gecrasht. Aaaaargh!!
Probeerde ik het vandaag opnieuw (had er gisteren echt helemaal genoeg van) "Je kunt niet inschrijven voor een examen, want er is een inschrijving lopende." Iiiiih!!

Dus dan moet ik het morgen tijdens de kantooruren weer proberen telefonisch op te lossen en dit gaat over een simpele inschrijving voor een dom examen en het loopt al helemaal in de soep.
Kijk, daar gaan we weeral….
Nog even geduld en ze gaan weer documenten terugsturen omdat er ergens een spelfout in staat…

Er gaat maar 1 weg naar Rome, ze zit vol gaten en hobbels en we zijn maar amper vertrokken of er zijn wegenwerken. Er staat maar 1 bord met 'omleiding die kant' en voor de rest trekken we onze plan wel.


2 opmerkingen:

  1. Ik zie dat je hier nu ook een label bij hebt gemaakt met 'op naar een PR'. Dat is self fulfilling prophecy he... ;)
    Komt goed, ik duim mee!!!!
    Ergens goed dat kangoeroe land beter is dan België. Want stel je voor dat je naar Canada nog moest gaan! Nog vervelender?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh neeee, veel succes en geduld!!

    BeantwoordenVerwijderen