vrijdag 23 februari 2018

een waarschuwing van algemeen belang

Australia is een fantastisch land. Ook al hebben we nog maar een fractie gezien, daarover bestaat geen twijfel. De Aussies zelf zijn ook leuke, lieve en relaxte mensen, geen enkele klacht daar. Ik kan me dus voorstellen dat hier en daar iemand van plan is om een keer down under te komen kijken en daarom deze belangrijke waarschuwing van algemeen belang.

Eet geen vegemite.

We hadden al eens vaagweg van vegemite gehoord en het blijkt hier bij de Aussies inderdaad ontzettend populair te zijn.
Meerdere weken geleden had ik een babbel met een van onze secretaresses over het eten hier in Australia. Ze vroeg of onze kinderen alles hadden naar hun goesting en ik zei toen dat ze de muisjes wel misten als broodbeleg. Intussen hebben we dat wel gevonden, maar het smaakt meer naar suiker dan naar chocolade, dus het is geen doorslaand succes. 'Ken je Nutella?' vroeg ze. Ja hoor, Nutella kenden we zeker en hadden we al gevonden. Dat is trouwens de enige chocopasta die hier bestaat. 'En vegemite, hebben ze dat al geproefd??'

Zo zien de Aussies het dus. Het is superlekker, zeker voor kinderen en het is te vermelden in hetzelfde gesprek als Nutella.
Alle geruchten ten spijt wilde ik de vegemite wel een kans geven en dus kocht ik toen een klein potje. Het kleinste potje dat ik kon vinden.

Wat is die vegemite nu? Een donkerbruine pasta die je - naar Aussie normen - overal op kan smeren en in elke saus kunt draaien.

Het is schimmel met zout en het smaakt navenant.

We hebben het alle vijf een kans gegeven, maar nee. Het is gewoon oneetbaar.

Voor wie graag de waarheid zelf ondervindt of gewoon geen smaakpapillen heeft, je bent hier welkom. Ons potje staat hier nog verder onaangeroerd. Wij loven een prijs uit: wie een ganse boterham vol vegemite naar binnen kan spelen, tracteren we op een etentje.😎


Afbeeldingsresultaten voor vegemite

6 opmerkingen:

  1. Sounds like a challenge ;-)
    ga ik als ik kom zeker proberen. dat stond al op mijn persoonlijke lijst van dingen die ik absoluut wel eens wou ervaren (niet "proeven". want dat geeft de indruk dat ik denk dat het een positieve ervaring gaat zijn. en was me al bewust dat de kans daarop zeer klein was ^_^)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is het hetzelfde als Marmite? Dat vond ik als kind heerlijk. ��
    Lands wijs lands eer.
    Grtjes Lians

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aanvullende tip: laat je nooit, maar dan ook nooit, overhalen om Vegemite-chocolade te proeven. Tenzij je wilt afvallen. Ik heb dagenlang geen chocolade meer aangeraakt.

    http://www.bandt.com.au/information/uploads/2015/05/58012550_01_200G_VEGEMITE_2D_RENDER_FA.jpg

    (Lian, zelfde als Marmite ja.)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb dat een keer geprobeerd, op hotel in Engeland dacht ik, en vond het inderdaad niet lekker, maar ook niet heel vies of zo. Had niet zo veel smaak, was een beetje alsof ik bouillon op mijn boterham had gesmeerd. :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vegemite is vooral zout, en smaakt verder inderdaad naar bouillon met een gistige nasmaak. De eerste beet valt wel mee, maar de nasmaak is verschrikkelijk. Geen idee waarom kinderen er hier zo dol op zijn.

      Verwijderen
  5. Bijhouden voor als de kinderen logeerpartijtjes houden, en verder ergens vanachter in de kast, haha!

    BeantwoordenVerwijderen