woensdag 17 januari 2018

geld!

Ik heb mijn eerste loonbrief gekregen vandaag!!!
[dus we doen opnieuw een dansje]

Het geld is nog niet gestort omdat ze mijn rekeningnummer niet hadden, maar dat maken we morgen sito presto in orde!
Geen enkele patiënt betaalt iets, alles verloopt via het derdebetalersysteem dat hier medicare heet. Ik verdien ofwel een procent hiervan, ofwel krijg ik een minimum bedrag per uur. Een mooie regeling, vind ik zelf. En ook al heb ik maar heel eventjes gewerkt de eerste helft van januari en ook al ligt mijn werktempo nog behoorlijk laag, toch zat ik al boven die minimumgrens. Niet zo veel, maar toch!

Nog geen maand in het land en mijn eerste loon is binnen!

Mijn agenda loopt vlotjes vol, eerlijk gezegd had ik het niet verwacht. Medicatie voorschrijven is een beetje puzzelen en verwijzen is ook nog tijdrovend, maar verder loopt het goed. De mensen zijn allemaal even vriendelijk.
Het meest bizarre moment doet zich voor om 5u 's avonds... de tent loopt er leeg!
Echt een minuut nadat de laatste patiënt buiten is, loopt zo'n dokter ook naar huis. Gewoon een vriendelijke "tot morgen" en dat was dat. De verpleging is weg, de dokters zijn weg en er blijft maar één receptionist (van de drie) over. Iedere avond is er een externe huisarts die van 8u tot 10u komt werken, maar de vaste artsen zijn allemaal weg. Raar!
Ik kan niet anders besluiten dan dat de workaholics van huisartsen in België zwaaaaaaar ondergewaardeerd worden!!!

4 opmerkingen:

  1. Klinkt ook alweer goed
    Blijft apart dat ze ook gewoon na de laatste patiënt naar huis kunnen. Lijkt dan meer op een kantoorbaan.
    Maar hoe zit het met de externe huisarts? Werkt die alleen maar buiten de kantooruren?
    Grtjes Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jaloers - jaloerser - jaloerst - Sylvia Vissers

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier in Nederland werkt het qua betalen aan artsen hetzelfde. Wij betalen niks. Alles gaat via de verzekering en die betaald de huisarts weer uit (en alle andere artsen). Als je wel zelf een deel moet betalen krijg je hier een aparte rekening voor van de verzekeraar.

    Maar wat tof, dus 5 uur is 5 uur. Dat zie je zelden!

    BeantwoordenVerwijderen